ارده برای لاغری و معرفی 9 ترفند ارده در رژیم غذایی لاغری

1402 دی 22, جمعه
ارده برای لاغری و معرفی 9 ترفند ارده در رژیم غذایی لاغری

یکی از موضوعات اصلی در مورد خواص ارده این است که آیا مصرف ارده برای لاغری و کاهش وزن تاثیری دارد؟ این در حالی است که افراد زیادی در رژیم غذایی برای لاغری به دنبال اضافه کردن ترکیبات غذایی زیادی مانند کره بادام زمینی و ارده هستند.

بررسی ها نشان می دهد که مصرف صحیح ارده می تواند تاثیر مثبتی بر کاهش وزن داشته باشد. اما مصرف بیش از حد آن ممکن است منجر به بروز چاقی شود و نتایج معکوسی داشته باشد. برای همین هنگام انتخاب ارده در رژیم غذایی لاغری باید به میزان و نحوه مصرف آن دقت کنید.

حتی خرید ارده تقلبی و بی کیفیت ممکن است عوارضی برای بدن داشته باشد. پس اگر به دنبال خواص و خرید اینترنتی ارده برای تناسب اندام و کاهش وزن خود هستید، حتما در انتخاب نوع آن دقت کنید. ضمن اینکه توصیه می شود برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاثیر ارده برای کاهش وزن، این مقاله از پرهلو را تا انتها بخوانید.

آیا ارده برای کاهش وزن مفید است؟

ارده یا همان تاهینی کالری بالایی دارد. در هر 100 گرم 595 کالری دارد. فقط 1 قاشق غذاخوری حدود 90 کالری دارد! ما افرادی که می خواهند وزن کم کنند بهتر است مصرف روزانه تاهینی خود را به 1-2 قاشق غذاخوری محدود کنند.

علیرغم محتوای کالری بالا، مصرف هر یک قاشق غذاخوری از ارده در روز می تواند باعث کاهش وزن در برخی افراد شود. اما بیشتر کالری ناشی از ارده چربی موجود در آن ناشی می شود به نحوی که 1 قاشق غذاخوری حاوی 8 گرم چربی است. برای همین به نظر می رسد که خوردن بیش از 2 قاشق غذاخوری تاهینی در روز ممکن است چاق کننده باشد.

ارزش غذایی ارده برای لاغری

تاهینی ارزش غذایی زیادی دارد. چون حاوی ترکیبات بسیار زیادی است که می تواند نقش بسیار موثری در متابولیسم و سوخت و ساز انرژی بدن داشته باشد. به عنوان مثال، ارده منبع غذایی خوبی از کلسیم ، آهن، منیزیم، فسفر، روی، منگنز و سلنیوم است! نکته قابل توجه این است که تاهینی به دلیل داشتن فیبر و پروتئین بالا باعث سیری در طول روز می شود.

علاوه بر این، تاهینی کتو دوست است و شاخص گلیسمی بسیار پایینی دارد. 1 قاشق غذاخوری فقط 0.07 گرم شکر دارد. بنابراین ارده برای دیابت و مبتلایان به آن می تواند مفید باشد. به طور کلی، ارزش غذایی ارده به صورت زیر ارزیابی می شود:

نوع ماده مغذیمقدار ماده مغذی
کالری۹۰ کالری
پروتئین۳ گرم
چربی۸ گرم
کربوهیدرات۳ گرم
فیبر۱ گرم
تیامین۱۳ درصد از DV
ویتامین B6۱۱ درصد از DV
فسفر۱۱ درصد از DV
منگنز۱۱ درصد از DV

فواید مصرف ارده در لاغری و کاهش وزن

ارده تهیه شده از دانه های کنجد، منبع مناسبی از مواد معدنی و ترکیباتی است که هر یک از آنها می توانند در کاهش وزن موثر باشند. برخی از این ترکیبات و مزایای ارده برای لاغر شدن، عبارتند از:

حاوی مقدار زیادی آهن

کمبود آهن شایع ترین اختلال تغذیه ای در سراسر جهان محسوب می شود. در واقع، کمبود آهن خطر چاقی در افراد را افزایش می دهد. حتی ممکن است باعث کاهش سطح انرژی، عدم تحرک و خستگی شود. هر یک از این موارد در بروز چاقی نقش زیادی دارند.

اما تاهینی یک منبع غذایی عالی از آهن گیاهی است. 1 قاشق غذاخوری بیش از 7 درصد از ارزش روزانه را تامین می کند. برای همین افرادی که از رژیم غذایی گیاهی پیروی می کنند، مانند گیاهخواران یا وگان ها، می توانند از مصرف منظم ارده در رژیم لاغری خود استفاده کنند.

فلز روی

کمبود روی یکی دیگر از کمبودهای غذایی است. بررسی ها نشان می دهد افزایش مصرف روی در یک رژیم غذایی مناسب می تواند تاثیر زیادی در کاهش وزن داشته باشد. به نظر می رسد مقادیر کافی روی باعث کاهش التهاب، مقاومت به انسولین و اشتها در افراد دارای اضافه وزن می شود. بنابراین، تامین روی مورد نیاز بدن، برای کاهش شاخص توده بدنی (BMI) و دور کمر مهم است.

از طرفی هم، ارده یک منبع گیاهی عالی از روی است. یک قاشق غذاخوری بیش از 6 درصد از DV را تامین می کند و می تواند تاثیر زیادی در لاغری داشته باشد.

فسفر

یکی دیگر از ترکیبات مهم ارده در لاغری و کاهش وزن به فسفر موجود در آن مربوط می شود. تاهین و دانه های کنجد منابع غذایی عالی از فسفر هستند. مصرف روزانه کافی فسفر برای حفظ بدن لاغر مهم است. این در حالی است که کاهش سطح فسفر در بدن می تواند باعث افزایش وزن و چاقی شود.

اما تامین مقدار مناسبی از فسفر می تواند باعث کاهش اشتها در افراد با اضافه وزن زیاد شود. همچنین، خوردن غذاهای سرشار از فسفر ممکن است وزن بدن، دور کمر و شاخص توده بدنی (BMI) را کاهش دهد. بنابراین دانشمندان بر این باورند که فسفر می تواند عامل کلیدی برای پیشگیری از چاقی باشد. فقط 1 قاشق غذاخوری تاهین 16 درصد از DV را تامین می کند که می تواند شان دهنده تاثیر ارده در لاغری باشد.

سلنیوم

بررسی ها نشان می دهد که افزایش غلظت سلنیوم در بدن می تواند باعث کاهش شاخص توده بدنی و درصد چربی بدن شود. برعکس، سطوح پایین سلنیوم به شدت با چاقی مرتبط است. از طرفی هم، ارده حاوی مقدار زیادی سلنیوم است. فقط 1 قاشق غذاخوری تاهینی حاوی 5.2 میکروگرم سلنیوم یا 9 درصد DV است. برای همین به نظر می رسد مصرف ارده برای لاغری موثر باشد.

آنتی اکسیدان ها

افزایش رادیکال های آزاد در بدن می تواند منجر به استرس اکسیداتیو و التهاب شود که از علل شایع چاقی در بدن محسوب می شوند. اما یکی از ترکیبات مهم در ارده برای لاغری و کاهش وزن، آنتی اکسیدان ها هستند که می توانند رادیکال های آزاد در بدن را خنثی کرده و باعث کاهش وزن در بدن شوند.

چربی های سالم

علاوه بر این، تاهینی سرشار از چربی های سالم است. یک قاشق غذاخوری حاوی تقریباً 3 گرم اسیدهای چرب تک غیراشباع و 3.5 گرم اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه است. این چربی ها در صورت مصرف متعادل برای کاهش وزن مفید هستند. محققان دریافتند افرادی که اضافه وزن دارند با مصرف غذاهای حاوی اسیدهای چرب تک غیراشباع به جای غذاهای حاوی چربی های اشباع شده، چربی بیشتری می سوزانند.

ارده برای کاهش وزن-پرهلو

میزان مصرف ارده در لاغری

اگر به دنبال اضافه کردن ارده در رژیم غذایی خود برای لاغری هستید باید به میزان مصرف خود دقت کنید. چرا که ارده، کالری بسیار بالایی دارد و مصرف زیاد آن ممکن است منجر به افزایش وزن در بدن شود.

فقط افراد فعال، علاقه مندان به تناسب اندام یا ورزشکاران می توانند از ارده بیشتری در رژیم غذایی خود استفاده کنند. در واقع مصرف فواید زیادی برای ورزشکاران دارد. می تواند عملکرد ورزشی را تا حد زیادی بهبود بخشد. اگر زندگی کم تحرکی دارید و می خواهید وزن کم کنید، باید مصرف روزانه تاهینی خود را به 1 تا 2 قاشق غذاخوری در روز محدود کنید.

بهترین زمان خوردن تاهین برای کاهش وزن

هیچ زمان مشخصی برای تعیین بهترین زمان مصرف ارده در کاهش وزن وجود ندارد. زیرا مدیریت وزن بیشتر به الگوهای کلی رژیم غذایی و تعادل کالری مربوط می شود.

با این حال، مصرف تاهین در وعده صبحانه می تواند تاثیر بهتری در کاهش وزن داشته باشد. حتی می توانید تاهینی را با معده خالی مصرف کنیم. سطح قند خون را افزایش نمی دهد. علاوه بر این، تاهینی سطوح ثابتی از انرژی را برای بدن فراهم می کند و شما را برای ساعت ها سیر نگه می دارد.

بهترین برند ارده برای لاغری-پرهلو

بهترین نحوه مصرف ارده در لاغری

مصرف ارده در میان وعده‌های مناسب می‌تواند به کاهش گرسنگی بین وعده‌های غذایی کمک کند. پس اگر به دنبال مصرف ارده برای لاغری هستید آن را روی نان تست غلات کامل بمالید یا با میوه ها یا سبزیجات همراه کنید.

علاوه بر این، افزودن ارده به وعده های غذایی، مانند ریختن آن روی سالاد یا استفاده از آن به عنوان سس، می تواند طعم آن را بهبود ببخشد و احتمال پرخوری را کاهش دهد.

علاوه بر این، گنجاندن تاهینی در وعده‌های غذایی یا میان‌وعده بعد از تمرین می‌تواند با محتوای پروتئین، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدانی‌اش به ریکاوری عضلات کمک کند.

تاهینی را با غذاهای غنی از پروتئین بخورید

تاهینی منبع گیاهی خوبی از پروتئین است. یک قاشق غذاخوری تقریباً 2.5 گرم دارد. با این حال، پروتئین موجود در ارده زیاد مناسب و کامل نیست. چرا که ارده فاقد آمینو اسیدهای ضروری خاص است. از این رو، اگر به دنبال مصرف ارده در لاغری هستید بهتر است آن را با غذاهای غنی از پروتئین مصرف کنید.

خوردن تاهینی با غذاهای غنی از پروتئین به دلایل مختلفی می تواند در کاهش وزن مفید باشد. مهمتر از همه، ترکیب دانه کنجد که فیبر بالایی دارد با غذاهای غنی از پروتئین می تواند احساس سیری و رضایت را بعد از یک وعده غذایی یا میان وعده افزایش دهد. وعده های غذایی سرشار از پروتئین و فیبر از پرخوری جلوگیری می کند.

حتی مصرف ارده با غذاهای غنی از پروتئین برای ریکاوری عضلات پس از فعالیت بدنی بسیار مهم است که باعث کاهش وزن می شود. نمونه هایی از غذاهای غنی از پروتئین برای مصرف با ارده، عبارتند از:

  • گوشت بدون چربی: مرغ، بوقلمون، ماهی
  • حبوبات: نخود، عدس، لوبیا سیاه
  • لبنیات یا جایگزین های گیاهی: ماست یونانی، پنیر کوتیج، توفو
  • تخم مرغ: تخم مرغ آب پز، همزده یا آب پز

حتی ترکیب چربی های سالم در ارده با پروتئین می تواند سطح قند خون بدن را ثابت نگه دارد کند. علاوه بر این، برخی از مواد مغذی، از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی خاص، وقتی با چربی‌ها و پروتئین‌ها مصرف شوند، جذب آنها راحت تر و سریع تر انجام می شود. ترکیب ارده با غذاهای غنی از پروتئین ممکن است جذب این مواد مغذی را افزایش دهد.

ترفندهای جذاب مصرف ارده برای رژیم لاغری

ترفند زیادی برای مصرف ارده وجود دارند که می تواند تاثیر ارده در لاغری را کاهش دهند، برخی از آنها عبارتند از:

  • ارده و ماست یونانی: برای لاغری شدن، ارده را با ماست یونانی، آب لیمو و گیاهانی مانند شوید یا جعفری مخلوط کنید.
  • نان تست ارده و آووکادو: تاهینی را روی نان تست غلات کامل بمالید و روی آن را با آووکادوی له شده، کمی آب لیمو و نمک و فلفل بپاشید و بخورید.
  • ارده و کینوا: کینوآ پخته شده، سبزیجات بخارپز و کمی سس تاهینی را برای یک وعده غذایی متعادل و رضایت بخش لاغری مصرف کنید.
  • ارده و بادمجان کبابی: برش های بادمجان را کبابی کنید. آنها را با کمی سس تاهینی، آب لیمو و مقداری سبزی تازه سرو کنید.
  • ارده و فلافل پخته: نخود، سبزی و ادویه ها را با هم مخلوط و فلافل درست کنید. آنها را در فر بپزید. با یک طرف سس تاهینی سرو کنید.
  • سالاد ارده و عدس: عدس پخته شده، گوجه فرنگی خرد شده، خیار، پیاز قرمز و جعفری را با هم ترکیب کنید. سپس آن را با سس ارده و آب لیمو آغشته کرده و مصرف کنید.
  • ارده و فلفل دلمه ای شکم پر: فلفل دلمه ای را با مخلوطی از کینوآ پخته شده، نخود و تاهینی پر کنید. سپس بپزید تا فلفل ها نرم شوند.
  • توپک های انرژی زا و جو دوسر: ارده، جو، خرما و کمی دارچین را با هم مخلوط کنید تا توپ های انرژی کوچکی تشکیل دهید. آنها را می توان به عنوان یک میان وعده سالم میل کرد.
  • اسموتی ارده و میوه ها: تاهینی را با انواع توت های یخ زده، موز، شیر بادام و کمی عسل مخلوط کنید تا یک اسموتی مغذی، جوان کننده و سیر کننده داشته باشید.

مصرف ارده برای لاغری-پرهلو

سخن آخر در ارده برای لاغری

مصرف ارده برای کاهش وزن می تواند مفید باشد. اما با این حال، انتخاب و خرید نوع ارده مناسب برای لاغری بسیار مهم است. چرا که همه نوع از ارده ها باعث کاهش وزن نمی شوند. اگر به دنبال خرید ارده برای کاهش وزن خود هستید بهتر است انواع باکیفیت و سالم آن را انتخاب کنید.

ارده های تقلبی و بی کیفیت ممکن است حاوی ترکیبات افزودنی و شکرهای اضافی باشند که باعث افزایش وزن خواهند شد. اما مصرف محصولات ارگانیک و طبیعی و ارده های تهیه شده از دانه های کنجد سالم می تواند در کنار لاغری باعث مزایای بیشتری برای بدن شود.

پس اگر قصد خرید بهترین برند ارده در رژیم غذایی لاغری خود دارید، بهتر است آن را از فروشگاه های غذایی معتبر مانند پرهلو خریداری کنید تا از سالم و طبیعی بودن آن مطمئن باشید. ضمن اینکه امکان مقایسه انواع کره مغزیجات برای لاغری در پرهلو وجود دارد.

سوالات متداول برای ارده در لاغری و کاهش وزن

1. آیا ارده چاق کننده است و باعث افزایش وزن می شود؟

ارده یک غذای مغذی است، مصرف بیش از حد آن یا همزمان آن با غذاهای پر کالری می تواند باعث افزایش وزن شود. استفاده از تاهینی در دستور العمل هایی با افزودنی های پر کالری، مانند شیرین کننده ها یا مقادیر زیاد روغن، می تواند محتوای کالری کلی غذا را افزایش دهد و باعث چاقی شود. برخی از محصولات تاهینی موجود در بازار ممکن است حاوی قندهای اضافه شده، مواد نگهدارنده یا چربی های ناسالم باشند که باعث افزایش وزن و چاقی می شوند.

2. آیا همه ارده ها برای لاغری موثر هستند؟

همه تاهینی ها مزایای یکسانی ندارند. برخی از برندها ممکن است روغن یا قند اضافی را به تاهینی خود اضافه کنند که مصرف آنها منجر به افزایش وزن می شود.

3. ارده برای لاغری بهتر است یا حلوا؟

در حالی که حلوا و تاهینی هر دو از دانه‌های کنجد تهیه می‌شوند، اما از نظر طعم، بافت و کاربرد بسیار متفاوت هستند. حلوا یک ماده غذایی شیرین است که از مخلوط کردن خمیر کنجد، شکر و طعم دهنده های دیگر مانند وانیل یا شکلات درست می شود. از طرف دیگر ارده یک خمیر خوش طعم است، اما زیاد شیرینی نیست. وقتی صحبت از فواید سلامتی به میان می آید، ارده نسبت به حلوا، اهمیت بیشتری دارد. ارده سرشار از پروتئین، چربی های سالم و فیبر است که می تواند باعث احساس سیری و افزایش وزن شود.

4. آیا ارده فاقد گلوتن است؟

بله، تاهینی به طور طبیعی بدون گلوتن است. مصرف آن برای کسانی که از رژیم غذایی بدون گلوتن پیروی می کنند، می تواند مناسب باشد .

ثبت نظر